Saturday, May 5, 2012

Albendazole dan Ubat Cacing

Assalamu'alaikum Wrmbth, Beberapa hari yang lepas, seekor kambing di kandang kami telah terkena cirit birit yang teruk. Keadaan ini berlarutan selama 2 hari dan selepas langkah2 seperti memberi makan kambing tersebut dengan daun2 tinggi kandaungan condensed tannin tidak memberi tanda2 pemulihan, nampak gayanya terpaksa juga menggunakan ubat cacing. Ini kes kronik, saudara alwi juga sarankan pemberian ubat cacing.

Jadi ubat cacing dalam simpanan saya salah satunya adalah ALBENDAZOLE. Ubat jenis ini diambi secara oral dan merupakan sebatian terampai didalam pelarutnya dengan kata lain suspension type. Sebelum menggunakan ubat ini, penting bagi kita mengetahui berat kambing tersebut kerana daripada botol ubatan terbabit 1ml/25kg. Satu lagi, jangan lupa goncang botol tersebut kerana bahan terampai akan mendap didasar botol kerana sudah lama disimpan. Tarikh luput ubat juga harus diambil perhatian. ALBENDAZOLE tidak boleh digunakan pada kambing bunting.

Selepas pemberian ubat, saya bagi kambing ni makan banyak-banyak dan bekalan air secukupnya kerana pada hemat saya kambing kehilangan air dan makanan kerana penyakit ini. Tetapi ini berlawanan dengan nasihat seorang penternak dikawasan saya supaya menghentikan pemberian air jika kambing tersebut cirit birit. Mana satu harus saya ikut? Jika untuk manusia, semasa diarrea, cholera atau cirit biri badan hilang banyak air jadi perlu banyak bekalan air. Jika tidak badan akan terhidrasi, jadi saya pun pandai2lah aplikasikan nasihat doktor manusia pada kambing. Alhamdulillah, kali ini berkesan. Tuan2 penternak boleh berkongsi pengalaman lain dalam menangani cirit birit pada kambing ini? Terima kasih banyak2.

No comments:

Post a Comment