Saturday, September 8, 2012

Kambing dan Persaingan

Assalamu'alaikum Wrmbth, sejak 1-2 bulan lepas 2 kandang kambing baru di buka betul2 dekat dengan kandang kami. Dari satu sisi alhamdulillah orang kita minat meniaga dan ada inisiatif untuk maju. Tapi, bila fikir2 balik kenapa buka dekat sangat dengan kandang kami. Memang macam ada agenda tersembunyi. Selama ni ramai juga yang kutuk kami terutama semasa mula menternak kambing dahulu. Alhamdulillah Allah swt jadikan kami dengan kutukan, dalam kutuk2 tu kami bina usaha ternak kambing ini sikit demi sikit.

Makin lama makin ramai pelanggan datang ke kandang dan yang kelakarnya majoriti pelanggan kami bukan daripada kawasan setempat. Jadi takdalah mengganggu penternak2 setempat sebab menggnggu periuk nasi mereka. Dalam satu industri, saiz pasaran adalah sama. Contohnya bila ada makcik buka kedai jual sarapan pagi2, mula2 tempat tu sunyi dan tiada persaingan. Selepas maju dan ramai pelanggan tiba2 bercambah macam cendawan selepas hujan orang jual sarapan betul2 sebelah kedai dan lebih hebat lagi menu pun sama.

Mana pergi kreativiti dan semnagat persaingan sihat, bila pesaing ni sedar tak boleh lawan cara sihat, mula pula keluar jalan kotor, cara syirik. Main sihir. Habis merana orang tu, makanan panas tiba2 basi dan sakit2 aneh.

Jadi... aku pun tak tahu apa nak dibuat dengan orang baru ni, harap2 datang cara baik dan jadi jiran yang baik supaya semua orang boleh maju bersama. Kongsi duit beli pelet banyak2 dari kilang, kongsi ilmu bermanfaat dan tolong menolong baik. Harap2 taklah bertepuk sebelah tangan. Kalau main sihir dan taktik kotor sampai bila korang islam nak maju.

Jadi, pada penternak senior macam tuan2 semua, Boleh kongsi pengalaman tak macam mana boleh bertahan dengan persaingan macam ni. Kita nak majukan bangsa dan negara serta agama, tak naklah perkara kecil macam ni jadi masalah. Ya tal

No comments:

Post a Comment