Tuesday, March 27, 2012

Kambing Kacuk aka Hybrid Vigor

Assalamu'alaikum Wrmbth, banyak ilmu dan istilah bukan laymen yang ada dalam blog alwigoatfarm ni. Salah satunya ialah "Hybrid vigor" = Kesegaran kacukan. Punya bombastic term ni, ish3.  Alhamdulilah ada pakcik google, Hehe rupa2nya kambing kahwin kacuk akan memberikan waris yang mempunyai ciri-ciri daripada ibu bapanya.

Secara mudahnya inilah penerangan pakcik google pada saya:

Heterosis, or hybrid vigor, or outbreeding enhancement, is the improved or increased function of any biological quality in a hybrid offspring. The adjective derived from heterosis is heterotic.
Heterosis is the occurrence of a superior offspring from mixing the genetic contributions of its parents. These effects can be due to Mendelian or non-Mendelian inheritance.
 Oh, hukum Mendel rupanya. Ingat lagi eksperimen kacang pea oleh Pak cik Mendel ni. Hasil kajian menunjukkan terdapat variasi pada anak2 pokok kacang pea disebabkan oleh gen dominan dan resesif. Teringat pula satu cerita. Seorang perempuan cantik jelita tetapi kurang pandai telah berjumpa dengan profesor yang bijak tetapi hodoh. Niat dihati untuk kahwin dengan profesor supaya anak mereka menjadi cantik sepertinya dan pandai seperti profesor.

Profesor ni pula memang jenis mengambil kira semua kebarangkalian, dan akhirnya berkata kepada wanita terbabit "Bagaimana pula jika anak kita nanti Bodoh seperti anda dan hodoh seperti saya". Tamat cerita. Penyelesaian kepada masalah diatas mestilah pada pemilihan waris unggul untuk dikahwinkan dengan pasangan sepadan. Kambing yang pantas membiak dikahwinkan dengan kahwin yang mempunyai kenaikan berat badan pantas. Hasilnya adalah anak yang cepat membiak dan berat badan memuaskan. Semua baka ada timbal taranya.

 Insyaallah dengan doa tuan puan dan keizinan Allah swt, kami akan dapat menajdi pembiak kambing berjaya. Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment