Thursday, April 19, 2012

Jadual Makan Kambing Penting

Assalamu'alaikum Wrmbth, Saya selalu dengar masalah kembung pada kambing adalah disebabkan oleh makanan diberikan kaya protein dan rumput basah. Mungkin betul mungkin tidak, Tetapi, hasil pembacaan saya nampaknya memberikan jawapan yang sedikit berbeza daripada pemahaman saya terhadap diet harian kambing.

Kambing adalah haiwan ruminan yang mempunyai 4 perut (Rumen, retikulum, masum dan abomasum) dan didalam perut kambing penuh dengan bakteria yang membantu menghadamkan makanan. Foraj yang dimakan kambing akan dihadamkan oleh bakteria didalam perut sebagai makanan cacing dan pada masa yang sama, makanan tercerna ini akan diserap oleh kambing bagi pembesaran dan lain2.

Jadi, adalah penting untuk kita menjaga kemandirian bakteria ala vitagen ini supaya kambing akan kekal sihat. Salah satu perkara yang membuatkan bakteria ini terjejas ialah dengan mengubah diet makanan kambing secara mendadak. Boleh membunuh bakteria baik ini dan menyebabkan kambing kekembungan. Jadi, hati-hati tuan tuan. Jika hendak menukar diet, pastikan dilakukan secara perlahan2. Terkejut kambing ni nanti.

Untuk rujukan lanjut boleh baca artikel dibawah ini. Sumber: http://fiascofarm.com/goats/feeding.htm

No comments:

Post a Comment