Friday, April 13, 2012

Perangai Kambing : Menyerang Kambing Bising

Assalamu'alaikum Wrmbth, Saya baru ambil kambing 8 ekor jenis katchang dan ada diceritakan dalam entri lepas. Dalam 2-3 hari ni memang bising kandang saya sebab kambing2 ni masaih mahu menyesuaikan diri disini. Ada diantara kambing tersebut dah sampai umur cerai susu jadi tanpa membuang masa saya pun pisahkan ibu dan 2 anaknya.

Sudah menjadi lumrah, memang susah proses cerai susu ni. Tekanan tinggi pada kedua-dua ibu dan anak. Saya letakkan mereka di petak berbeza dalam lokasi yang jauh antara satu sama lain. Meneriak tak ingat woo, bingit telinga dengan sahutan kambing anak beranak ni. Mak kambing masuk dalam petak betina dan anak kambing masuk dalam petak cerai susu.

Baru saya perasan perangai kambing ni ialah, jika 1 kambing dalam partition memekik kerana sesuatu (contohnya dipisahkan daripada anaknya) kawanan kambing dalam petak tersebut akan menanduk dan melambung kambing dengan pelbagai aksi ngeri. Tergolek2 kambing tersebut ditanduk, kasihan tu ada tapi pisah tetap pisah.

Memang macam manusia, tak siapa suka manusia yang bingit dan bising kan Hehe. Insyaallah ada penemuan lain boleh dikongsi bersama. Perkongsian ilmu memang bermanfaat untuk industri ternakan ni.

No comments:

Post a Comment