Saturday, October 13, 2012

Kambing Bunting dan Weight Gain

Assalamu'alaikum Wrmbth, sejak ada mesin penimbang dan rekod ternakan ni memang lebih mudah kerja2 analisis dilakukan tetapi susah jugalah nak rekod setiap perkara penting yang berlaku. Seekor2 kambing perlu ditimbang untuk melihat pola perubahan berat badan. Jadi ada beberapa perkara menarik yang kami baru perasan setelah adanya rekod berat badan ni terutama bagi kambing bunting.

Dulu masa takda penimbang, susah nak tahu samada kambing ni makin kurus akan gemuk jadi kali ni berbeza, saya ada timbang berat kambing bunting setiap bulan.

Ada 4 kambing bunting yang saya tahu bila tarikh kahwinnya dan dapat menjangka tarikh bersalin.

Kambing 1: Maharani

Kahwin pada 12 julai 2012 jadi dijangka bersalin 150 hari kemudia aka 5bulan. Adalah dalam 10 disember. Menurut sedikit ilmu yang diperolehi, pertambahan berat kambing akan meningkat mendadak pada 2 bulan terakhir kehamilan. Jadi berat awal semasa hamil 30kg dan selang sebulan beratnya meningkat 2.5kg sebulan. Sekarang ni dah mencecah 38.5kg. Apa yang menjadi persoalan ialah pertambahan berat badan ni terlalu ketara pada 3 bulan pertama. Dari segi ambilan makanan biasa saja dengan kambing lain dan kelahiran lepas adalah tunggal. Jadi, saya menjangkakan kelahiran kembar dari kambing bernama maharani. Wallahua'alam, nak ba ultrasound mana mampu. Hehe. Agak2nya berat prepartum boleh cecah berapa? Takut juga risiko pregnancy toximia atau ketosis sebab terlebih amakan semasa hamil. Monitor2

Kambing 2: Lebam

Nama lebam sebab ada black ring pada kedua2 mata. Spontan panggil kambing ni lebam. Anaknya ninja sebab muka macamninja. Kahwin pada 20 julai 2012, jadi tarikh lahir anak munkin sekitar 18 disember. Berat badan semasa mula bunting ialah 20kg, sekarang dah 3kg. Normal ni, mungkin anak tunggal, wallahu'alam, Akan monitor perkembangan.

Kambing 3: Bonda

Berat awal kehamilan 23kg, sekarang dah 26kg. Mungkin anak tunggal juga. Dijangka lahir disember,

Kambing 4: Tompok

Badan dia bertompok coklat cair, berat semasa mula hamil 20kg, dijangka lahir pada pertengahan disember. Sekarang ni berat semasa selepas 3 bulan hamil adalah 26kg. Adakah anak kembar juga. Wallahu'alam. Kita monitor perkembangan semasa.

Jadi dari amklumat diatas, saya ada pilihan untuk ubah diet kambing berdasarkan keperluan individu. Kita lihat hasilnya disember nanti insyaallah jika ada rezeki, lahir sihat dan kuat. Jika tidak mungkin gugur atau macam2 lagi. Kepada sesiapa yang pernah monitor berat kambing semasa mengandung dan kuantiti anak atau litter size boleh kongsi2 info. Adakah pertambahan berat berkadar langsung kuantiti anak dilahirkan? Majulah penternakan kambing Malaysia. Amin

No comments:

Post a Comment