Monday, October 29, 2012

Kisah Four Minute Mile

Assalamu'alaikum Wrmbth, Bismillahirrahmanirrahim. Allahumma sooli A'ala Saiyidina Muhammad. Pernah anda dengar kisah Roger Bannister? Satu kisah yang banyak pengajarannya dan insyaallah jika ada faham pengajaran disebalik kisah ini, tentu tak lama lagi industri kambing tempatan akan meletup2. Wallahu'alam.

Kisahnya begini, tidak lama dahulu semua orang menerima satu kepercayaan bahawa manusia biasa tidak dapat berlari sejauh satu batu dalam masa 4 minit. Ramai telah mencuba tetapi semua kecundang. Dari yang berbadan besar ke berbadan tegap yang fit kepada yang tidak fit. Semua fail.

Jadi.. adalah seorang insan di negara barat ni bernama Roger Bannister. Dia ni tak lah tegap dan laju mana lari. Orang yang sederhana. Tak besar tak kecil. Pada satu perlumbaan marathon yang akan diadakan ditempatnya, ramai altet dari pelusuk negara datang. Masing2 berlatih bersungguh2. Roger ni berlatih juga tetapi titak seperti orang lain yang melatih badan untuk stamina.

En Roger melatih dua enjin utama dibadan manusia. Badan dan mindanya. Disamping melatih badan, setiap hari dia membuat simulasi didalam otaknya bahaya dia akan berjaya menamatkan larian 4 batu itu pada masa kurang 4 minit.

Ada rakan yang mengetahui hasratnya untuk memecahkan rekod 4minit ini, tetapi macam biasa bukan nak beri sokongan. Jadi selimut basah aka wet blanket lagi ada. Takpa2, beliau tetap steady dalam minda untuk teruskan latihan simulasi.

Akhirnya, pada tahun 1954, tarikh tak berapa ingat dia telah berjaya memecahkan rekod yang semua orang percaya mustahil. Dia adalah orang pertama melakukannya dan membuka mata ramai orang bahawa ia mampu dilakukan.

Selepas itu, pada tahun yang sama 37 pelari berjaya melakukannya juga. Setahun kemudian, lebih 300 orang lagi berjaya melakukannya. Apa yang dibuktikan En Roger ialah tiada apa yang mustahil kecuali apa yang kita setkan diminda.

Balik kepada dunia perkambingan. Dulu dah ramai orang gagal ternak kambing di Malaysia. Sampai automatik wujud mindset yang mustahil bela kambing di Malaysia dah berjaya. Tetapi alhamdulillah, rupa2 makin ramai juga contoh2 yang baik boleh kita nampak dalam industri ni. Muda2 belia lagitu. Insyaallah dengan mindset yang betul kita pasti berjaya. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment