Monday, October 1, 2012

Kambing dan Polio 3

Assalamu'alaikum Wrmbth, segala puji bagi ALlah swt, hari ini selesailah sudah kes polio kambing di kandang kambing saya. Dialah yang mengirimkan penyakit ini dan Dia jugalah yang menyembuhkan kambing ini dari penyakit yang secara statitisknya membawa kematian kepada 80% kambing yang menghidapnya. (Angka ni boleh cari di internet).
Lepas ni kami pam kambing ni semula dengan makanan. 2 kg berat hilang

Secara kesimpulannya, polio kambing ini mengambil masa 3 minggu untuk pulih. Dalam tempoh masa 3 minggu ini, hari2 makanan dan minuman perlu diberi melalui tiub. VItamin B1 juga perlu diberi 2 kali sehari melalui suntukan intramuscular. Memang banyak sumber tenaga, wang ringgit dan masa habis tetapi alhamdulillah banyak belajar dalam masa 3 minggu ni.

Rujuk Semula post saya
  1. Kambing dan Polio
  2. Kambing dan Polio 2

Minggu pertama kebolehan kambing berdiri dan berjalan sembuh.

Minggu kedua kebolehan untuk bertindak balas pada keadaan sekitar kembali. Deria pendengaran dan menghidu pada minggu kedua.

Minggu ketiga, barulah kambing ni boleh melihat semula. Ya, 3 minggu baru melihat semula. Dan kebolehan yang akhir sekali pulang adalah makan dan minum.

Alhamdulillah, setelah penat mencari dan mencari pelet kambing 5180, akhirnya hari ni dapat juga bekalan pelet penggemuk ni. Insyaallah, ilmu yang penternak seperti alwi kongsikan kami akan cuba amalkan. Knowledge is power tapi itupun kalau kita amalkan. Barulah beroleh buah dari pohon pengetahuan.

No comments:

Post a Comment