Sunday, August 12, 2012

Asas Ternak Kambing

Assalamu'alaikum Wrmbth, apa perkara asa untuk ternak kambing ? Sudah tentu mengenali bahagian badan kambing. Jika anda rujuk sumber jurnal dan nota daripada bahasa inggeris, banyak istilah dan terminologi yang kita tidak ketahui. Secara jujurnya, saya pun kurang tahu nama bahagian kambing dalam bahasa melayu. Hehe, jangan risau, masih belum terlambat lagi untuk belajar ternak kambing melalui pengalaman.

Baik, gambar di bawah menunjukkan seekor kambing berserta anggota badan yang berlabel. Apa kepentingan mengetahuinya dalam kita men ternak kambing ya? Jika anda mahu memberikan ubat-ubatan melalui suntikan kedalam badan kambing, terdapatt istilah seperti subcataneous dan intermuscular yang secara umumnya tidak kita ketahui maksudnya. Melalui aplikasi pada amalan seharian dan pembacaan jurnal di internet yang banyak serta tunjuk ajar daripada penternak berpengalaman, insyaallah lebih mudah untuk berjaya.

Ternak kambing kena kenal kambing dulu tuan puan.
Gambar diatas telah banyak menolong saya memahami sumber rujukan bahasa inggeris yang saya rujuk. Cara menentukan Body Condition Score berkait rapat dengan sejauh mana kita mengetahui bahagian anatomi kambing ni. Apa yang penting sekarang ni, hafal gambar diatas. Langkah pertama untuk banyak perkara dalam kerjaya anda sebagai pen ternak kambing. Mbbekkk. Sumber : KLIK DI SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT


No comments:

Post a Comment