Monday, August 13, 2012

Body Condition Score dalam Ternak Kambing

Assalamu'alaikum Wrmbth, apabila pelanggan dan bakal pembeli datang ke kandang dan melihat kambing yang bakal dibeli rata-rata mereka tidak berpengalaman menentukan kambing mana yang patut dipilih. Memang peluang menjadi mangsa tipu tinggi dan diambil kesempatan. Semua suka pilih ikut kaedah visual. Kambing paling gemuk sudah tentu paling banyak dagingnya. Adakah begitu caranya wahai pen ternak kambing sekalian?

Saya kurang pasti kaedah apa yang digunakan oleh pen ternak kambing tempatan sebagai neraca bagi menentukan kambing mana yang gemuk tetapi di barat, mereka telah mereka satu sistem dinamakan Body Condition Scoring aka BCS. Sistem ini ada skala 1~5 dan 1~10. Daripada sumber yang telah saya khadamkan, skala 1~5 pun sudah ok. 1 untuk kambing yang sangat kurus dan 5 untuk kambing yang sangat obes aka gemuk. Bagi pen rernak kambing dan pembeli, markah 3~3.5 adalah terbaik bagi kambing pilihan anda kerana yang diatas julat tersebut bermaksud kambing itu gemuk kerana banyak lemak. Bagi angka dibawah 3 pula bermaksud kambign mengalami masalah nutrisi dan kurus daripada sepatutnya.

Pembeli kambing tidak seharusnya mengeluarkan lebih wang untuk membeli lemak dan bukan otot bukan. perbezaan nilai 1 membawa maksud pertambahan atau pengurangan berat badan sebanyak 12% daripada berat badan kambing. Contohnya kambing dengan BCS 4 mempunyai 12% lemak lebih daripada yang sepatutnya manakala BCS 2 menunjukkan kambing kurang 12% jisim badan daripada keadaan ideal iaitu BCS 3.

Bagi mengetahui lebih lanjut tentang kaedah BCS dalam pen ternakan kambing , sila KLIK LINK INI UNTUK MAKLUMAT LANJUT

No comments:

Post a Comment