Wednesday, August 8, 2012

Ternak Kambing Kacukan Kampung

Assalamu'alaikum Wrmbth, Jadi, artikel kali ini kita akan membincangkan salah satu faktor penting dalam ternak kambing Malaysia. Pemilihan baka untuk dibiakkan di Malaysia. Ramai sedia maklum, 5-6 tahun lepas kita telah diwar warkan kehebatan kambing boer jamnapari dan baka eksotik lain untuk projek ternak kambing Malaysia. Malangnya ramai yang gagal kerana baka ini lambat menyesuaikan diri dengan cuaca Malaysia dan lebih teruk banyak yang mati. Seteleah beberapa kajian dilakukan, penternak2 yang terselamat daripada kegagalan rata2 beralih kepada kambing kampung ataupun kambing susu sebagai sumber pendapatan sampingan.

Tahukan anda, bagi menjayakan projek ternak kambing Malaysia, masa yang panjang diperlukan untuk berjaya kerana bagi pengurusan yang baik, seekor induk kambing betina mampu melahirkan anak 3 kali dalam 2 tahun. Kambing eksotik seperti boer pula seperti kereta import berprestasi tinggi yang tinggi maintenancenya dan sedang bergerak di lebuhraya Malaysia pada had laju 110km/jam. Pelbagai faktor yang tidak membiarkan mereka meluncur laju dan berprestasi optimum dan ramai yang tidak menyedari hakikat ini sehinggalah terlambat.

Jadi, bagi meninggikan peluang kejayaan projek ternak kambing Malaysia, Salah satu alternatif yang dapat diambil ialah menggunakan kambing kampung ataupun baka yang telah dikahwinkan dengan kambing tempatan aka "Hybrid vigor" = Kesegaran kacukan. Punya bombastic term ni, ish3.  Alhamdulilah ada pakcik google, Hehe rupa2nya kambing kahwin kacuk akan memberikan waris yang mempunyai ciri-ciri daripada ibu bapanya.
 
Bagi membaca apakah itu kepentingan hybrid vigor, sila  KLIK SINI untuk maklumat lebih lanjut

No comments:

Post a Comment