Friday, August 10, 2012

Kambing ku Petani Buah Buahan

Assalamu'alaikum Wrmbth, selamat menyambut hari jumaat. Hari penuh keberkatan di bulan penuh rahmat Ramadhan. Hari ni saya nak cerita kisah kambing dan poko buah-buahan di kandang saya. Asalnya, tanah tempat kandang saya berdiri ni sebuah dusun dalam 15 tahu lepas dan meamng banyak pokok buah-buahan. Jadi bila musim buah memang percuma nak makan disini oleh tuan punya tanahle. Status tanah pun tanah pertanian. Tapi selepas orang kuat tanah kembali ke rahmatullah, dusun yang indah berubah wajah menjadi semak samun dan akhirnya hutan belantara.
Pohon durian sedang lebat berbunga, dah lama merajuk pokok ni tak berbuah. Tahniah regim kambing sekalian atas usaha anda menabur baja setiap hari

Bunga durian ni pun kambing sapu, memang sah rezeki kambing. Pokok rambutan juga sedang lebat berbuah. Mashaallah

Banyak juga usaha untuk memulihkan semula keadaan dusun ke kondidi asal yang tip top meletup tapi poko buahnya pula tak mahu berbuah. Merajuk agaknya. Dicampur pula dengan serangan monyet dan lotong makin teruklah keadaan pokok2 ni mogok.. berpuluh tahun tak merasa buah2an poko tanah sendiri.

Alhamdulillah, selepas projek pembaharuan kambing ni melalui revolusi penstrukturan semula, kawasan yang semak dah jadi lapang semua dan kambing2 juga selesa makan bawah pokok buah ni. Hari2 saya lepas memang disitulah tempat melepaknya, bawah pohon durian, rambutan dan nangka cempedak. Tanpa disangka2, satu demi satu pohon kembali berbunga. Lebat sungguh bunganya dan akhirnya bila masa berlalu berbuahlah rambutan dan durian beserta cempedak dan nangka.

Memang rezeki kambing-kambing ni ya, hari2 makan sambil tolong tabur baja sekeliling ladang. Makin subur tanah dan makin gembiralah tuan tanah dan kambing sekali. Semoga Allah swt berikan rezeki yang halal dari sumber yang tak disangka2 lagi macam ni. Makin seronok jaga kebun dan kambing macam ni. Hehe.

No comments:

Post a Comment