Wednesday, August 8, 2012

Tips Hebat Ternak Kambing

Assalamu'alaikum Wrmbth, sudah menjadi lumrah. Orang baru dalam satu bidang kena banyak sabar dan menghadapi risiko ditipu oleh banyak pihak. Bidang Ternak Kambing di Malaysia ni bukannya baru tapi yang ajaibnya masih tidak membuahkan hasil. Salah satu punca yang saya masih ingat sampai hari ini adalah kewujudan jerung2 pemangsa pen ternak kambing baru di Malaysia ni.

Alangkah bagus jika pada waktu tersebut saya diizinkan bertemu dengan pen ternak kambing sejati dan bukan kaki kelentong. Takdir telah tertulis, sekarang ni saya harap melalui apa yang saya tulis ini dapat memberi sedikit bantuan kepada bakal para pen ternak kambing yang sedang banyak modal tetapi kekurangan ilmu. Mahal betul harga pengajaran ini pada saya, tahulah saya sekarang bahawa duit yang banyak bukan kayu ukur sesuatu projek ternak kambing berjaya jika tidak sudah tentu ramai pembesar2 negara yang sudah berjaya dalam bidang ternak kambing Malaysia ni.

Tips Paling penting adalah, carilah guru dan penjual kambing daripada kalangan pembia dan bukan pengimport. Mesti ada yang akan tanya, kalau pembekal kambing yang dikenali adalah pembiak dan penternak bagaimana? Kayu ukur bagi kehebatan pembiak ni mudah je, lawat kandang tersebut dan lihat berapa banyak anak kambing yang lahir disitu. Umur 0~3bulan. Lepas tu, cuba tanya berapa banyak kambing yang dapat anak kembar dan kadar kematian. Kita tak nak lihat berapa gemuk anak kambing tersebut tetapi berapa banyak kambing yang dibiakkan sendiri di kandang tersebut. Keberlangsungan projek ternak kambing terletak pada kadar kelahiran yang tinggi dan kadar kematian yang minima.

Ramai yang mampu buat trading dan mengimport tapi kalau dikaji berapa ramai pula yang mampu ternak kambing dari "KOSONG" ke "PENUH" kandang. Tak ramai tuan puan. Tujuan kita ternak kambing ni untuk memberhentikan kebergantungan pada kambing import, jadi kita perlu belajar cara yang bertul daripada orang yang betul. Ok2, banyak lagi sebenarnya tips nak ternak kambing dari kosong ni. Boleh KLIK DISINI UNTUK ARTIKEL PENUH.

No comments:

Post a Comment