Thursday, January 17, 2013

Hadis Sahih WAJIB tahu Penternak Kambing 3

Assalamu'alaikum Wrmbth, Dalam ramai2 pelanggan yang datang ke kandang ternak kambing, majoriti mereka akan bertanya berapa usia kambing aqiqah sebenarnya? Ayuh pen ternak kambing semua siapkan diri anda dengan hadis2 nabi yang sahih. Ia akan membantu anda di dunia dan diakhirat insyaallah.


Hadis Mengenai Usia Kambing Aqiqah:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَذْبَحُوا إِلَّا مُسِنَّةً إِلَّا أَنْ يَعْسُرَ عَلَيْكُمْ فَتَذْبَحُوا جَذَعَةً مِنْ الضَّأْنِ
terj:
(MUSLIM - 3631) : Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus telah menceritakan kepada kami Zuhair telah menceritakan kepada kami Abu Az Zubair dari Jabir dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kamu sembelih hewan untuk berkurban, melainkan hewan yang telah Musinnah. Jika itu sulit kamu peroleh, sebelihlah jadz'ah."
Bagi rujukan Pen ternak kambing, Hasil daripada pertanyaan saya pada seorang ustaz, ini adalah sedikit huraian bagi hadis diatas. Istilah haiwan musinnah dan jaz'ah itulah yg keliru. Musinnah, usia biasa, manakala jaz'ah dari baka special, maka boleh setahun atau 6 bulan. Musinah bagi kambing kampung ialah 2 tahun, manakala biri2 impot dan kambing kacukan, mungkin jatuh kpd usia jaz'ah, setahun dan bahkan 6 bulan.

Salam Penternakan kepada Para Pen ternak kambing semua. Ke arah masa depan penternakan kambing Malaysia yang lebih gemilang.

No comments:

Post a Comment