Thursday, January 10, 2013

Kebajikan Kambing

Assalamu'alaikum Wrmbth, sslam kehebatan dan kemantapan para pen ternak kambing semua.

Ini ada satu cerita, cerita benar punya. Kalau baik boleh ikut ikut, kalau tidak jadikan sempadan.

Saya ada kawan pen ternak kambing, adalah dalam 3-4 tahun men ternak kambing. Atas kandangnya ada kambing kampung dan biri2.

Kawan pen ternak kambing saya ni buat dua2 breeding dan trading. Majoriti operasi adalah trading.

Memang ramai orang beli kambing aqiqah dari kandangnya. Walaupun baru 3-4 tahun dah 4-500 ekor kambing aqiqah dijual. Memang pen ternak kambing yang pandai meniaga alhamdulillah.

Dalam menjalankan aktiviti trading, keadaan kebajikan kambing agak terabai. Rasanya bukan dia saja, nampak juga 2-3 hamba allah sebegini.

Kaasihan kambin2 tu. Makan dedak tak cukup, serba serbi kekurangan. Moga2 kandang kambing saya tak begitu. Moga kambign2 semua gembira jadi kambing.

Puas orang2 sekeliling menasihati, namun tidak diendahkan. Walau jualan banyak, apa yang dapat diperhatikan ialah ahli keluarganya sering tak sihat. Benarlah nampaknya, what you give you get back.

Mungkin jika dia jaga kebajikan kambing2nya dengan lebih baik, ahli keluarganya juga akan sihat. Wallahu'alam.

 Bila terjadi bala, orang islam akan sabar dengan ujian, orang kafir akan menangis dan meratap dengan bencana dan ahli sains akan menkaji hukum sains disebaliknya. Pokoknya, dimanakah kita pen ternak kambig sekalian? Wallahu'alam. Tepuk dada tanya selera

No comments:

Post a Comment