Monday, January 7, 2013

Salad Jungle untuk Kambing Ternakan

Assalamu'alaikum Wrmbth Pen ternak kambing semua. Sambil2 mengembala kambing dan menunggu benih indigofera sampai dari Filipina untuk ditanam sekeliling kandang, mata kami liar melihat kepelbagaian poko2 yang ada disini.

Banyak juga spesis pokok yang kambing suka. Cuma, keadaan hutan yang semak ni menyukarkan tugas mengembala. Lebih wajar digelar salad jungle daripada garden. Berkat kesungguhan kambing2 dan tangan meneroka, makin terang hutan ni dan semakin hampir dengan sasaran salad garden. Semua untuk program ternak kambing ini.


Pokok Lueng, daun dan buah di batang licin

Kambing ini sedang makan buah sukun tua dan asam gelugur yang jatuh di tanah

Rezeki hari ini, Pokok sawit dan daun nangka

Ternak kambing tanah jadi lapang. Asalkan ada gembala kambing


 


Sambil2 meragut ada yang masuk wad bersalin. Memang kambing kampung. Lihat kakinya mengais meneran
 Kambing Malaysia tak perlu bantuan. Semua buat sendiri. Cukup senaman, cukup makan. Insyaallah akan dipermudahkan usaha kelahiran.

Anak kambing sedang diteran keluar.

4 comments:

  1. Assalamualaikum bro fairul..

    Luas jga kwsan ragut di kndang bro nih?brapa ekar agknya tu?den pun xsabar mnunggu ktibaan benih indigofera@tarum utk dibt salad garden.salad garden ni den nk bt kmbing susu kecilan..brkat usaha ustz.don kita yg brsusah pyah mnhbungi pmbekal di filipina dpt jgak la benih tarum ni..brapa ekor induk di kndang bro ni?den ada 30ekor nk tmbah jd 50ekor jdila utk target tahun ni..:-)

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam wrmbth, sekangkang kera je tuan. Cukuplah dengan bilangan kambing yang tak seberapa. Insyaallah jika diizinkan Allah swt akan bertambah bilangan induk tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den pun bljr dr pnglmn lpas..pnmbhan induk kna bt ikut kapasiti kndg..siap kndg bru,brula cri induk kmpung lg.50ekor induk ckupla rasanya n bgunkn induk dr anak yg lahir dri ctu..insyaAllah smoga brjya dlm bidang ini bro fairul..:-)

      Delete
    2. Harga pengalaman tak sama dari baca buku. Ubat itu pahit, manis banyak sangat bawa penyakit.

      Delete